zondag 15 april 2012

In vogelvlucht

Ondanks het dipje toch nog iets af kunnen maken. Deze foto stond in een vogelblad, nagetekend op stof en geverfd. Alleen heb ik deze keer minder geverfd en meer geborduurd, als dat zo heet. In ieder geval volgestikt. Dan krijg je het probleem dat het gaat trekken. Ik heb wel " stik en trek" in huis, maar nog nooit gebruikt. Ik denk ook dat je dat er onder moet leggen voordat je gaat sandwichen en dat heb ik niet gedaan. Je denkt altijd dat het wel meevalt.

Toen kwam ik nog een probleem tegen. Doordat er een verflaagje op de stof zit, lukt het me niet om zonder ondertransport te naaien. Bij de vorige die ik gemaakt heb was dat n.v.t. Ik heb vanalles geprobeerd met de bovenspanning, naalden e.d., maar de onderdraad wordt niet opgepikt. Ik had freemotion willen quilten maar moest nu noodgedwongen een gewone (sier) steek gebruiken. Ik gebruik textielverf waarvan de stof redelijk soepel blijft.

Ik vraag me af of diegenen die de workshop bij Susan Brubaker hebben gevolgd, ook alleen maar met ondertransport hebben genaaid?? Mij lijkt dat wel.
Intussen heb ik weer wat van mezelf geleerd en het is maar een klein werkje. 35 x 27 cm.

Het "bobbeltje"  op de buik zijn de pootjes en de vleugels zien er een beetje raar uit omdat de foto letterlijk in vogelvlucht is genomen.

Voor degene die het weten wil, het is een kolibrie.
Nu nog afwerken. De "witte"  blaadjes zijn niet wit, maar lichtgeel.

7 opmerkingen:

  1. Ja, dat is het probleem met verf soms pakt de onderdraad niet. Maar het is een prachtwerkje geworden! Wat je nog kunt doen met de bobbels; Met een stoomstrijkijzer op de achterkant voorzichtig drukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ineke,

    Een verflaagje "erop" zou voor het ondertransport niet moeten uitmaken. Ik schilder vaak met bijv. Trapsuutjies of Steward Gill verf ( die er dus ook op ligt ) en herken het probleem niet.

    Het is wel erg vervelend. Ik weet wel dat er vooral Amerikaanse quiltsters zijn, en ik heb het wel eens geprobeerd, die het ondertransport gewoon ingeschakeld laten staan, en dan toch met de free-motion voet werken. Onder andere KatiePM doet dit.

    Succes met uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is toch heel mooi geworden, ook al kon je niet freemotion quilten. Ik heb wel eens dat de stof zo stug is, dat zodra de naald omhoog komt, deze de stof ook optilt, en hiermee ook het draad, waardoor het onderdraad niet kan inhaken met het bovengaren, en dan wilt het wel eens helpen om de stof omlaag te duwen tijdens het quilten (erg hinderlijk werken zo). En ik heb ook al eens uit pure wanhoop de hele quilt ingespoten met silikonenspray van de Praxis, en toen ging het veel beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat schitterend, Ineke! Ik kijk alleen maar en geniet. Van de techniek heb ik geen kaas gegeten, probeer ik ook niet te snappen. Je kan niet alles weten hè.

    Groetjes,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I think you did a great job of thread painting. The fabric for the background was a good choice too.

    BeantwoordenVerwijderen